Extremväder, hundväder, höstväder


Så härligt väder idag. Inte. Regn och regn och lite mera regn. Hade helst stannat inne och gosat mer mig i morgonrocken, men det är dags att gå ut och handla, promenera hunden och ta en nypa luft. Inte konstigt att man skjuter upp detta så länge man kan när det är allmänt blött ute.

Tur man inte har längre till affären än vad jag har. Och tur att vädret inte är lika otäckt som igår. Funderar på om vädret alltid har varit så här eller om det kan skyllas på växthuseffekten eller andra människorelaterade händelser. Tror inte att någon kan veta det exakt faktiskt. Extremt väder har nog funnits i alla tider, mer eller mindre frekvent. Men när extremväder händer lite mer frekvent, är det extremt då eller ska man anse att extremvädret blir vardag istället?

Googlar man extremväder hittar man allt ifrån isstormar till en varm och fin höst, mer som förlängd sommar. Det verkar vara ett övergripande uttryck och används ganska flitigt av olika tidningar. Antagligen för att locka läsare skulle jag tro.

Extremväder ger allt fler katastrofer, stod det nånstans. Har inte läst artikeln, orkar inte det. Tycka kan man göra ändå. Är det fler katastrofer nu än förr? Varför? Eller är det bara så att det verkar vara fler katastrofer nu än förr? Varför det då? Tja, inte vet jag, men ett antagande jag spontant gör är att tro att media har med saken att göra. Händer detnågot når det snabbare ut till världen nu än förr. Saker som händer på en obetydlig plats som inte hade påverkat så stora delar av världen blir plötsligt förstasidesstoff och hela världen börjar uppmärksamma det. Bra och mindre bra på samma gång.

Ju fler löpsedelar, ju fler nyheter känner folk till. Ju mer folk vet, desto mer insatta i nutid och nuläge blir dom. Vad de inte vet finns inte, kan inte tas på och kan heller inte diskuteras. Annat än i de fall då man talar om att förr hände aldrig sådant här, förr hörde vi aldrig talas om det eller det. Det är i mitt tycke det samma som att mena att förr förekom det inte. Att det kan ha gjort det även om folk inte hörde talas om det är ju bara dumheter. Eller?

Näe, måste trotsa mitt lokala utbrott av extremväder nu och gå till affären... :S

*over and out*


Hårvårdsprodukter på nätet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0