Teknikspöken

Ja, det låter konstigt. Jag vet... Men låt mig ta det ifrån början...



Min platt-tv har inte funkat som den ska en enda dag efter att den kom hit. Då var den dessutom splitterny och en fin julklapp från min kära bror. Det funkade inte bara. Den ville inte visa alla dom kanalerna som jag skulle ha. (Det gjorde den lilla, gamla tv'n hur glatt som helst...) Platt-tv'n ville inte heller samarbeta med varken video eller dvd. Tv-spelet, ett playstation 2 togs på nåder och det funkade ganska bra. Lilla tv'n fortsatte troget tjäna oss på alla sätt och vis den kunde stå till tjänst med.

Så har det varit sedan jul 2010.

Fram till nu i dagarna. Jag och sonen skulle titta på film, Tigerbröder (bra film dessutom, klart sevärd om man gillar tigrar...) och testade att koppla in dvd'n till stora tv'n istället för att koppla om allting till den lilla. Gjorde som jag alltid gjorde, inga konstigheter eller annorlundaheter (heter det inte men vad fan, det blev ett skitbra ord i sammanhanget...) och skiten fungerade. Hade dessutom bra bild. Ibland har man fått bild på dvd och stor tv men inte någon som inbjuder till att se en film. Förutom just då när vi skulle se Tigerbröder. Då funkade det på alla sätt och vis.

Någon dag efter, om det var igår, upptäckte jag att fan, det fanns både trean, femman och ett par andra kanaler som inte funnits förut på stora tv'n. Jag har fått koppla om och byta tv om jag ville se på dessa kanaler tidigare, via den lilla tv'n. Snacka om myror i huvudet. Äntligen funkar julklappen som den ska, bara det att det snart är jul igen. Men man brukar ju få vänta på julklappar sägs det ju. Dock känns detta lite extremt...

Allt funkar...

Men... Ja, just det. Såklart det ska vara ett nytt aber.

Nu funkar inte datorn. Samtidigt som tv'n började funka normalt har datorn börjat bete sig onormalt. Tangentbordet vill inte vara med längre (jättekul på en netbook...) och batteriet klarar cirkus 15 sekunder utan strömkabel innan datorn stängs av. Då snackar vi inte stänga ner windows enligt konstens alla regler, utan bara blip, och datorn är stendöd. Hinner knappt förflytta den från strömkabeln i köket till strömkabeln i tv-rummet. Innan har den orkat med att följa med ut på balkongen och ta en cig ihop med mig, men nu antar jag att dessa stunder av kvalitetstid med den kära lilla datorn på balkongen är över.

Dessutom har skiten fått för sig att mina attiraljer som mus, modem och usb-porten till mobilen (laddar telefonen via datorn eftersom kattfan har demolerat ännu en laddare för mig) endast funkar i speciella usb-portar. Det går inte att flytta dom inte. Då funkar inte modemet och Stay Connected stängs ner hela tiden innan man ens hinner ansluta. Det funkar bara om grejerna sitter på ett speciellt sätt.

Men sakerna ska funka ändå, oavsett vilken usb-port man använder, eller hur? Det gör det nämligen inte här.

Jag är ganska säker på att det finns ett teknikintresserat spöke som jävlas med mig. Ett spöke som roar sig med att störa både dator och tv och få sakerna att funka mindre bra. Säkert bara för att irritera mig.

Någon är ute efter mig!!!!! *paranoja*

*over and out*

Gör din blogg stor! Klicka här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0