Effektivisera mera

Ibland kan man inte låta bli att reta sig på den här effektivitetshysterin som råder överallt. Mindre och mindre kontakt med folk, mer och mer sker på distans.

Jag gillar inte att ta en scanner i affären, pricka av mina varor och betala i en automat för att sedan gå därifrån. Det hör till att det ska sitta en personal och ta betalt, säga hej och hantera pengar. Möten mellan människor. Visst, kalla mig konservativ eller bakåtsträvande, men jag trivs med det. Att bara gå till affären, plocka åt sig vad man ska ha, betala i en automat och passera väktaren på vägen ut, känns lite opersonligt, avskalat, sci fi, öde... Och jag kan se det framför mig i kvartersbutiken i framtiden. Usch!!!

Så läser jag då om att tv-hallåorna har avskaffats hos SVT. Ja men vad kul! Inte. Ännu ett ansikte mindre, en till röst i kulisserna, och går det i reklamkanalernas anda blir det säkert en sockersöt röst som pratar så fort att man inte hinner uppfatta mer än hälften av vad som sägs. Eller låter som en schtekare från Stureplan. Med tandställning.

Människan effektiviserar bort sig själv, och jag tror inte det är en bra lösning på sikt. Vad ska hända med alla dom som blir överflödiga? Så småningom är det kanske inte ens riktiga personer som pratar mellan tv-programmen, utan en dator. Ja, nån måste ju sköta den, men ändå?

Det finns folk som inte har så många vänner, inte någon att umgås med, och som kanske tycker att det är trevligt att säga hej till kassörskan i snabbköpet. Eller se folk i allmänhet. Men snart kanske det står en modell av R2D2 och säger Piiip tillbaka. Om man nu skulle ha kommit på idén att gå till affären, eftersom "alla andra" beställer hem vad de behöver över internet istället. Allt för att slippa träffa folk.

Är det bara jag som tycker att vi går en skrämmande framtid tillmötes? Att folk blir allt ensammare?

*over and out*

Kommentarer
Postat av: Gubben

Bra inlägg! Visste är det skrämmande med att all mänsklig kontakt verkar försvinna. Nu dags tillbaka till jobbet, som består av att sitta framför en dator!

2012-03-05 @ 11:21:46
URL: http://mhats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0