Oroligheter överallt

Har inte använt den här bloggen på år och dag, men eftersom det enligt besökslistan fortfarande tassas runt här så varför inte? Det har hänt väldigt mycket runt om i världen på sistone. Även här hemma, stort som smått. Det har varit skolmord, terroristangrepp, krig, flyktingkriser, ekonomiska kriser, våldtäkter, bränder, bomber... U name it! Så igår, fredagen den trettonde, blev Frankrike angripet av terrorns fula tryne. Många dog och många skadades. Djupt tragiskt. Genast började folk prata om terrordådet och facebook var nerklottrat med deltagande flaggor, bilder och snyftande. Men vad hjälper det offren och deras anhöriga om jag ändrar profilbild? Rent konkret alltså. Hur kan jag bidra till att bekämpa terrorismen genom att sätta mig i soffan och tända ett ljus? Rent konkret där också naturligtvis. Kommer jag aldrig drabbas av terrorism om jag går med ett tänt ljus framför mig eller vad är det frågan om? Kommer bomben inte att träffa mig då? Kommer kulorna ifrån skyttens AK47a inte att skada mig då? Eller nån annan? Kommer de här ljusen göra att alla offer börjar leva igen? Är det vad som krävs för att stoppa lismande jihadister som för sitt heliga krig här i Europa, ja, då är det ju bara att plocka fram ljuset och sedan kan vi alla gå i ett enormt globalt luciatåg med ljus i hand och se hur jihadisterna förpassas tillbaka till var de nu kom ifrån. Detta är inte Earth Day, där man inbillar sig att det faktiskt gör skillnad att stänga av lampan, spara elektricitet och ha tända ljus ett tag. Det hjälper inte att säga att "åh vad hemskt, jag är chockad över vad som har hänt... jag tänder ljus och ber..." Det uttrycker ett deltagande ja. Medlidande. Men händer det något annat, något som kan vara bra i kampen mot terrorismen? Nej. Inte ett dugg. Jag vill att folk börjar tänka efter lite själva. Vad hjälper? Vad kan man göra för att motverka terrorism och hur kan man göra det? Jag har några idéer redan. Några har jag redan uttryckt på facebook och folk har haft ont av det. Andra har hållt med. Men tänka lite själva verkar vara svårt. Det är så mycket enklare att bara tända ljus och visa deltagande hemma i soffan och känna sig nöjd över sin medmänskliga insats samtidigt som man grinar illa åt folk som inte visar samma sak utan istället har tankar och åsikter. Men skulle det nu verkligen hjälpa med ett gigantiskt lussetåg så är jag helt klart intresserad av att vara med. Let me know if it will happen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0