Björnbär!!!

Sonen kom hem med andan i halsen och undrade om han var försenad. Det var han inte. Nähä, vad bra, för han hade stannat när han var ute och cyklade. Han hade hittat otroligt med såna där ätliga svarta bär borta vid där han åkte rumpglidare i vintras.

Eh, ätliga svarta bär? Som mamma blir man lite misstänksam. Ätliga svarta bär kan vara vad som helst som ungarna ätit av och inte spytt upp inom fem minuter. (Minns min egen barndom och erfarenhet av "ätliga" bär i alla de former...)

Efter lite resonerande kom vi överens om att det var björnbär, och sen for vi ut, beväpnade med en burk för att se om vi kunde övertala några små bär att följa med oss hem. Det kunde vi. Ca 3.5 deciliter blev det. De har inte mognat helt ännu, om någon vecka eller så finns det mängder att plocka.



Älskar björnbärspaj! Och blåbärspaj... Kantareller har vi på tork en andra omgång nu, och till helgen får vi se om vi inte kan ge oss ut och leta lite mer av den varan. Det gäller att bunkra upp gottiset inför vintern nu. Dumt att slänga sura slantar på svindyra bär och svampar i butikerna när man kan fixa det gratis och få lite naturupplevelser på köpet.

Kalla mig snål om du vill, men just att plocka och samla in bär och svamp själv är ju typ mer än halva grejen. Det är kul. Fast att tassa runt inne bland törnena med leggings var ingen hit måste jag erkänna. Lyckats vara olämpligt klädd de flesta gångerna nu när jag varit ute i skog och mark. Bara för att det har blivit spontana infall att ge mig ut just då. Men men, sånt är livet. Och har man inte myggbett att klia så kan man ju alltid klia björnbärsrevor på ben och armar istället. Går lika bra det med, för kliar, det gör det. =)

Vilken tur att man kan förhandsgranska inläggen innan man publicerar dom! Nu lyckas jag ju oftast ha stavfel eller slarvfel ändå lite här och där, men de flesta kan man sortera bort genom förhandsgranskning. Synd det är så himla trååååkigt att korrläsa bara...

Nu är det té-dags känner jag. Och kanske en liten macka eller något att tugga på. Med stekt ägg som pålägg... *mumma*

*over and out*


Smeet


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0