Hundägaransvar?

Efter många funderingar genom tiderna har jag kommit på att man antagligen inte får, enligt lag, ha sin hund lös hur som helst. Eller var som helst. Hunden är min ägodel, jag ansvarar över vad denna ägodel möjligtvis kan göra åverkan på eller mot. Det är nästan som om jag själv hade gjort det eftersom det är mitt ansvar. Ni är med?

Någon bryter sig in, hunden anfaller och jag får betala kalaset. Man kan tycka som man vill om rättvisa och orättvisa, men så är det. Jag blir ersättningsskyldig för vad min hund förstör.



De flesta personer med mer än tre fungerande hjärnceller brukar förstå att hunden inte får springa lös hur som helst.

Så kommer man då till ett ställe där det brukar finnas diverse olika slags djur. Ett djursjukhus. Och vad springer där vind för våg? En närboende hund.

Lämpligt?

Lämnar kräket tomten ska väl en löplina sättas fram eller så får man hägna in. Hunden hade dessutom en gata att korsa för att komma fram till djursjukhusets parkering, där den intresserat bevakade bilarna som kom och for.

Hundens ägare kanske litar på att hunden ALDRIG skulle anfalla någon eller bita någon, samt att den har trafikvett och kan akta sig för bilarna vid korsandet av gatan. Och djurrädda personer brukar oftast aldrig befinna sig på parkeringen till ett djursjukhus.

Men ändå...

Tänk följande:
Rottweilern Nero har en tumör, men ingen vet om det. Han ska in och undersökas för konstigt beteende och aggressiva utfall. Han åker i baksätet och så fort bakdörren öppnas rusar han ut, innan husse hinner stoppa honom. Nero har ont och är förvirrad, vilket får honom att bli rädd och ta till ett försvarsbeteende. Han ser den där lösgående grannhunden och bestämmer sig för att det är den som är skyldig till hur han mår. Flyger på den och skadar den. Grannhunden hinner med att bita tillbaka och skada Neros öga ganska allvarligt.

En olyckshändelse, javisst.
Grannhunden kunde ha sluppit detta genom att vara bakom huset på sin egen gård i långlina eller hundgård, som lagen förskriver. Hussen kunde ha varit mer försiktig när han öppnade till Nero. Kunde haft gallergrindar till bilen eller en transportbur så att hunden inte kunde springa hur som helst innan han hade kontroll på den.

Två slarviga personer kan därmed kosta två hundar livet, för brister i allmänt djurskydd och tillsyn om djur.

Hundar får inte gå lösa sådär.
Hundar får inte åka baksäte heller sådär.

Och vems blir ansvaret? Ska grannen betala Neros canceroperation eftersom det tack vara det uppslitna ögat kunde anas en cancersvulst, och Neros husse ska betala för att sy ihop den gamla golden retrievern?

Hur man än gör har man rumpan bak. Det blir dyrt oavsett.
Men något billigare kan det bli om man ser till att hålla koll på sin hund istället för att låta den springa vind för våg.

Skäms!

*over and out*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0