Prata samma språk?

Ja, som rubriken säger, så handlar det här inlägget om språk. Men faktiskt inte om huruvida man måste kunna språket i landet man befinner sig, eller om att invandrare i danmark måste lära sig danska. Nej, detta är lite annorlunda.

En tjej jag känner blev biten av en häst idag. Statusen utvecklade sig till en intressant diskussion om rädda, misshandlade hästar som det är synd om till hur man beter sig i sådana situationer.
Antar det var en stallpersonal jag dividerade med.

Tänker inte återge hur orden flöt. Ingen var otrevlig, allt hölls på en bra nivå och det kändes konstruktivt.

Så det traditionella... Givetvis börjar jag fundera kring detta och har en del att tycka och tänka och häva ur mig på gott och ont.

Läs och förfasas över mina idioiska tankar... :)

Ridskolor borde ha obligatorisk hästkunskap på schemat. Inte bara den lilla teorin som småbarnen får, om vad en karled är och vilken färg som är fux. Eller vad en avblekbar skimmel är, eller skillnaden på en brun eller svart häst. Har man verkligen behov av att kunna detta?
Det hade varit bättre med undervisning i hur hästar kommunicerar, hur man läser av hästars humör och lär sig hur man ska agera om hästen uppvisar detta eller detta. Då kunde säkert flera olyckliga händelser undvikas, eller inte bli lika allvarliga.

När jag var liten var det någon som sa att om hästen håller ena bakbenet snett eller visar hoven, så vill den sparkas. Särskilt om den har öronen bakåt.

Ingen lärde oss se skillnad på om hästen stod och vilade på ena bakbenet och lyssnade lite förstrött bakåt. Följden blev att just jag i alla fall inte vågade ens gå förbi utanför spiltan. Den ville ju sparkas!!!

Med större kunskaper om hästars psyke, hur de reagerar, deras synfält, deras sätt att meddela sig med varandra, ja då blir hästen lättare för oss att förstå. Den blir inte lika otäck, och vi har ett större utbyte av att hänga i stallet och klappa hästarna efter veckans ridlektion.

Hur många stalltjejer säger inte att Nisse bits när han visar tänderna och bankar in dom i sidan på hästen brevid i hagen? Han bits inte, han slår den andra hästen för att visa att han är mer ranghög. Bitas, nej det gör int ehästen lika ofta som att nypas lite, slåss med tänderna eller bara putta till rejält. Inte heller sparkar den när den bankar till dig med frambenet lite grann. Har du fått en riktig hästspark, eller sett två hästar sparka skiten ur varandra då hovar möter hovar, ja, då inser du att den där lilla frambenet inte alls var lika illasinnat menat även om det gör förbaskat ont i flera dagar framöver.

Har du en duktig ridlärare eller stallskötare som är observant på hästars språk kanske du till och med lär dig varför hästen gör så.

Det är viktig kunskap, som alla ridskoleelever borde få inpräntat i sig för att undvika olyckor, för att inte hamna där våldet tar vid på grund av okunskap och för att höja självförtroendet.

Sen kan man ju tycka att lite oroliga hästar, hästar med taskig bakgrund etc kanske inte alltid hör hemma på en ridskola. Eller att de borde ha någon form av restriktion, att bara vuxna eller väldigt erfarna får gå in till dom och göra dom i ordning och liknande.

När jag var liten fanns det en stor häst som hade ett otrevligt rykte på ridskolan. Många var livrädda för henne, men hon var snäll att rida. Den som inte vågade eller var säker tillräckligt, fick inte heller hantera henne eller göra henne iordning inför lektionen. Så fall tog ridläraren, stallflickan eller någon annan kunnig som hade  möjlighet hand om det.

Det finns mycket litteratur om hästars sätt att kommunicera. Varför används inte det betydligt oftare på ridskolorna?

Jag bara undrar, för jag tror att så mycket hade blivit så lättare om det fanns mer allmän kunskap om hästars natur och  sätt att förmedla sig. Att veta om hästen har bruten bläs eller genomgående bläs hjälper inte särskilt mycket för att förebygga olyckor eller rädda liv.

Små tjejer hanterar dessa djur på runt ett halvt ton, snurrar dom kring lillfingret och det utan att känna till hur detta stora djur egentligen upplever sin omvärld. Ganska skrämmande va?

Inte konstigt att så många hånfullt säger att hästar bits där fram och sparkas därbak.

Där hjärnan tar slut tar nävarna vid sägs det också. Okunskap, säger jag, är en av de värsta fiender vi kan ha. En hundmänniska förstår ganska snabbt vikten av att känna till hur hundar kommunicerar med varandra, varför är det så åsidosatt när det gäller större och faktiskt farligare djur? Ett djur som väger mer än 6 gånger så mycket som jag känner jag mig väldigt obekväm med om jag inte förstår hur det fungerar eller om jag inte vet hur jag ska kunna förmedla mig på ett tryggt och säkert sätt med. Det är faktiskt lite mer att veta än bara på vilken sida om hästen man ska gå när man leder den. Men för den som inte vet, hunden har du till vänster om dig, hästen har du till höger. Inte för att det spelar någon större roll... haha...

*over and out*

Kommentarer
Postat av: Linn

Gokväll!

Allt bra med dig ? :)

2012-02-02 @ 22:30:15
URL: http://linnhahne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0