Eftermiddagstankar

 
 
En låt som jag gillar och som funkar hur bra som helst att diska till. Och det ska jag straxt ta och göra. Diska alltså.
 
Dagen så här långt då? Tja, varit på stan, sett en skymt av Sveriges konung, och fikat på Lövet ihop med G. Det var trevligt. Gillar att fika. :-)
Promenerat till och från stan, och ja, det tar en himla tid när man inte kan hålla samma tempo som man är van att göra. Knäet är fortfarande svullet och gör ont, promenaden gjorde inte saken något bättre, men det hade jag inte väntat mig heller.
Måste kolla upp hur dags föreläsningen börjar imorgon också, men det borde nog stå på NSKK's hemsida. Ska bli intressant, och så kanske man lär sig en hel del nytt, vilket aldrig är fel. Man är aldrig för gammal för att lära sig nya saker, och är ämnet dessutom intressant så lyssnar man ju och tar till sig innehållet mycket bättre än om det var en lektion i fysik eller nåt man skulle på.
 
Det handlar nog bara om motivation. Hur pass motiverad man är att lära sig. Och vilken ambition man har. Många använder de två orden som om de har samma betydelse, men det är inte riktigt så. Inte enligt psykologins underbara värld i allafall. Men det är ju väldigt många ord som folk använder utan att begripa betydelsen av. Komiskt faktiskt.
Folk skäller på barnen att inte använda ord de inte begriper när barnen kommer och frågar vad det eller det betyder eller innebär. Men sen gör vuxna precis samma sak, fast kanske inte riktigt samma typ av ord. Barn gör det för att passa in, verka coola och för att alla andra gör det. Vuxna gör det för att verka smartare, vilket i sig är ganska kul att lyssna på. En person som använder massa ord på fel sätt, utan att förstå innebörden av dom, bara för att verka mer intelligent eller bildad, framstår ju kanske inte direkt som någon raketforskare, om man synar dom under luppen.
Kan inte påstå att jag behärskar alla ord i encyklopedin, och jag kan absolut inte stava till dom alla heller, men jag vågar hävda att jag trots detta, faktiskt har ett synnerligen godtagbart ordförråd, av ord jag känner till betydelsen av. Ehuru jag alltid använder mig av krångliga och ovanliga ord vill jag låta vara osagt. :-P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0