Vaddå segt?

Linus klagade på att den lille datorn var seg, så jag lovade att ta en titt.
Sätter mig således och kikar runt men hittar inga fel mer än dom jag redan kände till sedan innan, och som inte gör datorn särskilt mycket trögare.
Funderar på när en defrag gjordes senast, och det verkar jättelängesedan. Ok. Då gör vi det.
 
Efter en stund piper datorn till och talar om att det finns för lite minne kvar för att det ska gå att göra en defrag. Jaha? Hur gick det till, undrar jag. Diskrensning då kanske och se om det hjälper?
 
Jo...
 
Den tar 6 minuter på sig bara att fundera ut hur mycket plats som kan frigöras. Ok. Blir bra. Frigör den platsen då.
 
Jepp jepp... Efter tio minuter har den kommit 3 procent. Och den låter som en a-traktor på jetbränsle. Eller kanske inte, men nästan. Jag förstår varför Linus inte tyckte den var samarbetsvillig. Och det var inte nätet heller en stund. Fast med den här takten lär inte diskrensningen vara klar förrän i mitten av veckan, och sen har vi defragmenteringen på det. Lär ta sin tid ja. Man får inte ha brådis här inte.
 
Blir att skaffa lite små pilliga verktyg i veckan och pilla och skruva lite grann så den kanske låter aningens bättre sen. För hur jäkla lätt är det att ta sig in i och plocka isär en netbook utan pyttesmå mejslar eller nycklar? Nä, precis. Men det blir säkert bra om några veckor, när datorn har defragmenterat färdigt. Och sannolikt är precis lika slö ändå... Haha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0