Indragen pension?

Läste ett par artiklar om Eva, 96, som flyttat till Thailand. Antar att ni anar att jag tycker lite här med.... Undrar bara om jag vågar ge uuttryck för det. ^^

För er som inte vet vad det handlar om så är det en gammal kvinna som flyttat till Thailand och nu blir av med sin garantipension eftersom Thailand inte ligger inom EU. Hon bor dessutom hemma hos sin son och hans familj, om säger i en artikel att de inte har problem  med att försörja henne. Så vad är problemet?

Jo, damen vill ha sina pengar för att kunna göra rätt för sig, betala sitt uppehälle och kunna shoppa. Sina pengar? Hon hade tydligen gått som hemmafru hela livet. Var är de skattepengarna hon betalat in via sitt arbete? Vems pengar får hon? Våra skattepengar? Jag har inte lust att låta mina skattepengar bli pension till envisa folk som tvunget måste bryta reglerna.

Reglerna är ganska tydliga. Inom EU. Inte resten av världen. Vill ha sina pengar? Jaha ja.

Har man inte råd att flytta utomlands så får man ju låta bli. Men eftersom hennes familj kunde försörja henne så är ju knappast problemet så stort. Hon sätts inte på gatan. Hon måste inte åka hem, får bara låta familjen ta hand om henne, så som hon tagit hand om dom förr om åren.

Jag anser inte att hon borde bli beviljad pengarna så länge hon är bosatt i Thailand, utan får klara sig på den andra pensionen hon hade, på straxt under 3000 kr/månad. Om man ska följa reglerna. Sen borde hon tagga ner och vara stolt över att familjen vill ta hand om henne. Hur vanligt är det bland svenskar?

Här har vi en gammal människa som givit allt för familjen i hela sitt liv, och sen vill hon inte låta dom ta hand om henne på äldre dar. Okej? Är hon inte då värd att de ställer upp eller vad? Svälj den förbaskade svenska stoltheten och mentaliteten "kan själv".

Samtidigt känner jag att så länge damen är svensk medborgare borde hon få sin pension. Hade hon blivit thailändsk medborgare borde hon få hjälp därifrån istället. Nu vet jag inte var hon är medborgare någonstans, men chansar på Sverige.

Jag är lite kluven. Vi borde ta hand om våra medborgare och ge dom vad de har rätt till. Och känner de sen att de har råd att bo någon annan stans, låt dom göra det. Jag gillar inte heller klimatat här...


*over and out*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0